|
||||||||||||||||||||
Roslagen måste få bättre vägar! Norrtelje Tidning, 11 september 2006 |
||||||||||||||||||||
77 + 76 = sant? För fyra år sedan skrev jag om att ta strid för bättre Roslagsvägar. Väg 77 och 76 hamnar alltid långt ned på listan över prioriterade vägprojekt i vårt län. Så lång ned att pengarna aldrig räcker. Hur ska de då räcka till väg 283, 280 eller 276? Jag hade några dagar tidigare bilat runt på Roslagsvägarna med folkpartiets tillträdande trafikpolitiske talesman, Runar Patriksson från Värmland. Själv har jag suttit i riksdagen från Hälsingland. Runar och jag känner väl till hur vägarna ser ut i skogslän med tung trafik. Runar häpnade över att riksvägar med så tung lastbilstrafik kunde ha så låg standard. I Värmland och Hälsingland skulle det inte vara möjligt. Statliga investeringar handlar om en kamp. Vem för den kampen för Roslagsvägarna? Många Stockholmspolitiker klagar på att Stockholmsregionen får alldeles för lite av de statliga investeringspengarna. Det är sant. Och framför allt har anslagen till investeringar i vägar bromsats ned kraftigt av socialdemokraterna och deras två stödpartier. Miljöpartiets Maria Wetterstrand anser att det har investerats färdigt i Sveriges vägnät. Kanske skulle Norrtäljes miljöpartister ta henne med på en åktur i Roslagen? Så länge socialdemokraterna regerar med stöd av miljöpartister och vänsterpartister kommer det inte att finnas en krona till Roslagsvägar. Men, även om det fanns mer pengar till vägar, vilket Allians för Sverige driver, så ska dessa fördelas. I vårt län bor 60% av invånarna ute i länet. Men 11 av 12 ledamöter i länsstyrelsen som prioriterar väganslagen bor någon mil från Stockholms stadshus. När riksdagen delade ut anslagen föreskrevs att väg 73 till Nynäshamn och Norrortsleden skulle ingå i Stockholms ram. Litade man kanske inte på att så skulle ske, om Stockholms politiker fick bestämma helt själva? Men, på samma sätt som Stockholms politiker prioriterar vägar där många av deras väljare bor, så gör även Norrtäljes politiker det. Där man skulle kunna argumentera för att inte bara Stockholmsregionen utan hela vårt land är beroende för sin tillväxt av bättre vägar från hamnen i Kapellskär och till Holmens bruk i Hallstavik, där brukar 77-an och 76-an hamna längre ned också på Norrtäljes lista. Runar Patrikssons har sedan sin resa på Roslagsvägarna i riksdagen pekat på de eftersatta behoven. Samtliga folkpartiledamöter från Stockholmsregionen har framhävt Roslagsvägarna. När landstingsstyrelsen våren 2004 skulle yttra sig yrkade folkpartiets företrädare på att Roslagsvägarna skulle lyftas fram. Folkpartiet i Norrtälje har byggt nätverk med andra kommunföreträdare i NO-regionen och på Södertörn. När vi backat upp utbyggnaden av väg 73 får vi stöd tillbaka för Roslagsvägarna. Norrtälje kommun och övriga partier som vill en upprustning måste göra samma sak. Jag har även i denna fråga större förhoppningar på kommunalrådet Kjell Jansson än på företrädarna. Lennart Rohdin, Rådmansö Riksdagskandidat (fp) |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||